söndag 27 oktober 2013

Är socialdemokraterna regeringsdugliga ?

Vimmerbypolitikern Högberg (s) skriver insiktsfullt om sina tvivel på sitt eget partis möjlighet att regera.

"Sonen sa 2006 när borgarna vann valet att det var rättvist då vi styrt landet i 12 år och nu var de deras tur. Tja då är det fyra år kvar. Nu är han i och för sig med i SSU och slåss för valseger, men det låg något i vad han sa... Inte ur ett rättvise tänk utan för att vi inte är mogna att återta makten i landet. Har vi uppdaterat politiken, politikerna och organisationen för att åter ta makten? Känner mig frågande på det. Vill så gärna svara ja, men...

... jag är inte så jävla nöjd...


Min kommentar :

Ni är tyvärr inte mogna (på riksnivå) och skulle ni vinna valet (tillsammans med V + Mp) så är det tyvärr mycket dåligt för Sverige.

Sverige har tyvärr en lång tradition av svag och splittrad opposition, under många decennier var det de borgerliga partierna som var förlamade och inkapabla att regera, numera är det socialdemokraterna som ramlat ner i det svarta hålet.

* Jag vill inte se regering med Mp och V, det kommer att vara klart negativt för landets välstånd och utveckling.
* Jag vill inte se en regering med S som för samma gamla traditionella bidragspolitik med alltmer höjt skattetryck.
* Jag vill se förnyelse, jag vill se att de enorma förluster inom välfärden som finns pga dålig offentlig upphandling, extremt dålig organisation etc hanteras. Kanske ca 20-30% av skattemedel försvinner i välfärdsförluster.