Det kan låta som en saga men socialdemokratiska höjdare funderade på att förbjuda parabolantenner i Sverige för länge sedan, helt i linje med deras kamp mot att privata radiostationer, deras envetna kamp att censurera film och media etc.
Enn Kokk säger (http://enn.kokk.se/?p=28734) : att det var för att " värna den tidigare rådande reklamfriheten i etermedia."
Gudmun A:
Ja priset var ju att ha en järnridå så att de svenska medborgarna inte
fick tillgång till annan media än den av regeringen (partiet) godkända
och kontrollerade … påminner om vissa länder … än en gång visar socialismen upp sitt fula tryne
Enn Kokk säger :
".under ganska lång
tid fördes det i Sverige en intensiv debatt om reklamen som något
förkastligt i sig. Författaren Sven Lindqvist skrev redan 1957 en på sin
tid mycket läst och omdebatterad pamflett, ”Reklamen är livsfarlig”,
där budskapet bland annat var följande: ”Reklamen är mördande farlig,
ett hot mot ett naturligt liv. Den lurar oss att köpa saker vi inte vill
ha, lockar våra barn att driva utpressning hemma och tvingar oss att
byta ut saker vi trivs med.”
Jag var alltså inte själv enig med Maj Britt Theorin och KSF, men det
var främst den här uppfattningen, inte primärt innehållet i
TV-programmen, som var drivkraften i deras agitation. Fast naturligtvis
ömmade de inte, eftersom de ju själva var kulturskapare (KSF
organiserade författare, dansare, filmskapare, bildkonstnärer med
flera), heller för de skräpprogram som så ofta följer i reklamens spår."
Min egen kommentar :
Reklam är en viktig del av att företag på en öppen fri marknad kan berätta vilka produkter och tjänster man har.
Sådant betraktas alltså som livsfarligt i ett socialistiskt tankesätt. Ja privat företagsamhet är ju förkastligt enligt edert sätt att se på samhället.
Staten ska alltså vara den beskyddande fadern och hindra medborgarna att själva utsättas för detta hemska (reklam).
Vad som är bra och dålig kultur kan man ju inte heller låta medborgarna själva bestämma över, det måste den partitrogna S-eliten få förbehålla sig rätten till.
Detta föll herr Kokk (en elit-socialist enligt sig själv) inte i smaken utan han tog till saxen och tog bort det ...
Jag provar att ånyo lägga in det hos honom, han kanske slant med handen på tangentbordet ...
-------------
Reklam är en viktig del av att företag på en öppen fri marknad kan berätta vilka produkter och tjänster man har.
Sådant betraktas alltså som livsfarligt i ett socialistiskt tankesätt. Ja privat företagsamhet är ju förkastligt.
Staten ska alltså vara den beskyddande fadern och hindra medborgarna att själva utsättas för detta hemska.
Vad som är bra och dålig kultur kan man ju inte heller låta medborgarna själva bestämma över, det måste den partitrogna eliten få förbehålla sig rätten till.
---
Ovanstående text är för mycket för socialisten och diktatursträvaren Enn Kokk.
Han tar hela tiden bort den...
Enn Kokk är en människa som ser sig som en elitist, som vet vem som är rättrogen och ej, som vill bestämma vad som är bra och dålig kultur, som inte gillar privat företagsamhet, en klassisk socialist som företräder avskyvärda antidemokratiske.
Historien har kastat dennes önskade socialistiska samhällssystem på soptippen.
Det tragiska är att dessa gamla hundar fortfarande trots alla fakta som finns om de senaste 100 årens historia biter sig fast i denna ruttna politiska benflisa.