lördag 14 december 2013

Britta Sethson kritisk mot sitt kära parti.

Britta Sethson klagar på 5:e jobbskatteavdraget i sig och speciellt på sitt socialdemokratiska parti som INTE vill avskaffa det (officiellt).

Vi talar om ett parti som röstat emot varje steg / förbättring för de som arbetar men som nu gett carte-blanche till alliansen och säger sig acceptera alla skattesänkningarna på arbete som gjorts inklusive det som de röstade emot och som nu genomförs 1 januari 2014 ... vem tror på detta parti?
Tydligen en besviken Britta.

http://nyabrittas.wordpress.com/2013/12/14/femte-jobbskatteavdraget

Jag kommenterade :
Jonny Disenfeldt
1. Jobbskatteavdraget ger ca 1850:- i månaden i plånboken per månad för en genomsnittlig svensk heltidsarbetande. För en familj med två heltidsarbetande med genomsnittlig inkomst alltså ca 3700:- i månaden, Detta är en rejäl förbättring.

2. Att ha en hög inkomst över den brytpunkt som finns för jobbskatteavdraget ger inte mer i avdrag, det gynnar alltså INTE höginkomsttagare. Brytpunkten ligger strax över den genomsnittliga månadsinkomsten.

3. Vad gäller restaurangmomsen så gillas den sänkningen av fack inom området som numera vågar ha en egen åsikt och inte följer S-piskan.
Varför skulle förresten det vara olika moms på om man äter maten inne i en restaurang jämfört med utanför ? Kan ni förklara det ?

4. ”Sprickor” i välfärden ? Vi tar in mer skatter än någonsin, satsar mer än någonsin på vissa områden,… Det som fallerar är dålig organisation och planering, dålig offentlig upphandling, dåliga IT-hjälpmedel etc. Det finns tyvärr en fortsatt mycket stor ineffektivitet i den offentliga verksamheten.
Att ta till metoden att häva in mer skattemedel på denna tyder på att man inte har kapacitet att göra bra lösningar. Den sortens politiker ska vi inte ha.

5. Det finns ingen ”stöld”, de som betalar för soc.försäkringarna är de som arbetar. Samma som får jobbskatteavdrag.

6. Pensionärer och arbetslösa betalar inte allmän löneavgift, en ren statlig löneskatt, de betalar inte heller skatter till soc.försäkringssystemen för den delen.

En seriös diskussion kräver att man förhåller sig seriös till fakta.
Är vi inte överens om det ?


återkommer i morgon med svar. Men du har fel på alla punkter som vanligt Jonny.


OK, då ska vi se imorgon hur hon visar att jag har fel på alla punkter ,,, det ska bli spännande.

Suck, det blev inte mycket med hennes retorik ...


brittasethson
1) Nu pratar jag om det femte jobbskatteavdraget Jonny. Jag kan hålla med partiledningen om att ett slopande av samtliga jobbskatteavdrag kan bli tufft för många människor
2) Se: http://storstad.files.wordpress.com/2012/05/inkomstfocc88racc88ndring.png
3) Restaurangmomsen har knappast gett några fler jobb, vilket var den uttalade avsikten. Möjligen har några dåliga syltor klarat sig kvar pga subventionen
4) Vore bra om du kunde komma med någon typ av referens på detta påstående. Det beror på hur man räknar. Om man räknar i fast penningvärde har resurserna ökat. Men om man tar hänsyn till löneutveckling och indexförändring har resurserna minskat ute i landstingen.
5) se här. Exakt vad jag har hävdat i många år nu: http://www.dagensarena.se/opinion/kjell-rautio-lo-borgs-trolleritrick-sa-betalar-du-for-skattesankningen/
6) Så Jonny är nöjd med nuvarande ordning på skattesidan. Det är han rätt så ensam om. http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1662800-ingen-vill-behalla-pensionarsskatten

Ja Jonny jag tycker att vi ska förhålla oss seriösa till fakta.
Hej Britta, vad trevligt att kunna diskutera !
1. Jag talar om vad jobbskatteavdragen ger nu, efter 1 januari ger de ytterligare lite till. Ditt parti harröstat emot varje steg / förbättring för de som arbetar men som nu gett carte-blanche till alliansen och säger sig acceptera alla skattesänkningarna på arbete som gjorts inklusive det som de röstade emot och som nu genomförs 1 januari 2014 … vem tror på detta parti? Tydligen en besviken Britta.
Hade jag fel i det jag skrev, svar NEJ.
2. http://www.di.se/artiklar/2013/11/29/sa-mycket-okar-lonerna/
Citat :
“Bland privatanställda tjänstemän ökade månadslönen med 1,6 procent till 35.880 kronor, inklusive rörliga lönetillägg, och ökade med 1,5 procent till 35.160 kronor exklusive rörliga lönetillägg.
I båda dessa är övertidstillägg exkluderat.”
“Den genomsnittliga månadslönen för anställda inom kommunerna ökade 2,1 procent till 26.210 kronor i september, jämfört med samma månad 2012.”
“Den genomsnittliga månadslönen för landstingsanställda ökade samtidigt 1,5 procent till 31.190 kronor, jämfört med samma månad 2012″
“Den genomsnittliga månadslönen i statlig sektor ökade 2,4 procent till
33.240 kronor.”
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skatt-pa-arbete/Jobbskatteavdraget/
Maximum uppstår runt 29000:-
Hade jag fel i det jag skrev, svar NEJ.
3. Restaurangfacket är för momssänkningen.
Det finns visst uppgifter att det gett jobb och framförallt räddat jobb i en sektor med små marginaler.
Varför skulle förresten det vara olika moms på om man äter maten inne i en restaurang jämfört med utanför ? Kan du förklara det ?
Hade jag fel i det jag skrev, svar NEJ.
4. Landstingen tar in sin egen skatt, det finns landsting styrda av ditt parti och landsting styrda av allianspartier etc.
Det som fallerar är dålig organisation och planering, dålig offentlig upphandling, dåliga IT-hjälpmedel etc. Det finns tyvärr en fortsatt mycket stor ineffektivitet i den offentliga verksamheten.
Att ta till metoden att häva in mer skattemedel på denna tyder på att man inte har kapacitet att göra bra lösningar. Den sortens politiker ska vi inte ha.
Det finns uppskattningar att det offentliga har en ineffektivitet på ca 20-30%, att dålig offentlig upphandling kostar ca 100 miljarder per år etc etc,
Hade jag fel i det jag skrev, svar NEJ.

5. Att de som arbetar via sin arbetsgivare betalar in en extra statlig löneskatt (allmän löneavgift) och numera får tillbaka den till större delen i form av jobbskatteavdrag torde vara vad som ska ske, vill du att pengarna skall tillbaka till arbetsgivaren ? Jag antar att du tycker det är rättvist att de som arbetar är hårdare beskattade än motsvarande arbetslös/pensionär.
Hade jag fel i det jag skrev, svar NEJ.
6. Pensionärer betalar mindre skatt än motsvarande arbetslös, de har högre grundavdrag. Pensionärer och arbetslösa betalar mindre skatt än motsvarande arbetande eftersom de slipper betala allmän löneavgift som är på ca 10% av den arbetandes bruttolön.
Tycker jag att pensionärer ska få sänkt skatt ? Absolut !
Hade jag fel i det jag skrev, svar NEJ.
Du skrev att jag hade fel på alla punkter Britta, det påståendet kan jag inte se att du styrkt.
Som sagt, låt oss förhålla oss seriösa till fakta.
1) Som sagt jag diskuterade det sista jobskatteavdraget och det anser jag att vi ska upphäva om vi vinner regeringsmakten i september 2014. Tyvärr har inte min partiledning samma uppfattning men en stor del av svenska folket.
2) Det är ett välkänt faktum att klyftorna har ökat dramatiskt i Sverige. Jag visade lite statistik för hela inkomstskalan i länken i förra kommentaren. Högern vill ju inte låtsas om det förstås utan tar till allehanda beräkningsknep för att påstå motsatsen. http://alliansfrittsverige.nu/aktuellt/2013/12/inkomstklyftor-ar-sa-traumatiskt-att-moderater-inte-klarar-av-att-prata-om-det.

3) Ja visst har kanske några konkurser undvikits: http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/11/22/restaurangfacket-svanger-om-krogmomsen/. Men inte har det skapats några nya jobb som var avsikten utan möjligen har några inte så populära krogar kunnat fortsätta sin verksamhet. Men är det så att vi ska ensidigt subventionera krognäringen???
4) Fick fortfarande ingen referens på dina påståenden. Tycka är en sak men fakta en annan Jonny. Det är visat i ett flertal vetenskapliga studier att offentligt driven vård är lika eller möjligen mer effektiv än privat vård och omsorg. Om detta råder koncensus i forskarvärlden. Läs på här till exempel: Bruce Hollingsworth, The measurement of efficiency and productivity of health care delivery, Health Economics 17 10 p.1107-1128 2008
5) Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Alliansen har erkänt att man måste försämra i sjukförsäkringssystemet för att få råd med sina skattepengar. Det gjorde man redan i förra mandatperioden. Indiska reptricket är bara förnamnet. Nu börjar det mullra ordentligt i LO-borgen.
6) Jag gick in på denna sida http://www.jobbskatteavdrag.se/. och beräknade inkomst efter skatt. Och kan man tänka sig. Med en inkomst på 30 000 pixlar så fick jag behålla 1000 kronor mer som förvärvsarbetare än som pensionär. Men det var säkert en bugg Jonny så oroa dig inte
Det enda som är helt säkert är att Jonny alltid har rätt när han själv får berätta det.
Nu var avsikten med denna blogpost inte att diskutera allt. Därför godkänner jag inga kommentarer förutom de som handlar om innehållet i ursprungliga bloggposten. Nämligen huruvida vi ska behålla det femte jobbskatteavdraget eller inte


 Jonny Disenfeldt Din kommentar inväntar granskning.

1. Jag tycker vi ska behålla det femte jobbskatteavdraget och även sänka skatterna när ekonomin så tillåter ytterligare. Såväl för pensionärer som arbetandfe och arbetslösa.
2. Att klyftan ökat mellan de som arbetar och de som inte arbetar är ju en av grundstenarna i alliansens arbetslinje. Du ogillar detta och vill ha mer av utjämnande bidragspolitik istället. Det är ju skillnaden mellan allians och socialdemokrati, arbetslinje versus bidragslinje, det är det valet står mellan. Att fortsätta på den inslagna banan eller gå tillbaka till ett samhälle som återigen höjer skatt på arbete ad infinitum.
3. Vilken nivå restaurangmoms ska ha kan man diskutera men jag tycker den ska vara samma oavsett om man äter inne i restaurangen eller om man tar med maten ut. Fackföreningen tycker tydligen att momssänkningen gynnat sina medlemmar.
4. Jag ska återkomma med länkar om jag har tid, du kan faktiskt googla själv. 100 miljarder i uppskattat svinn pga dålig offentlig upphandling, förluster pga ineffektivitet inom offentlig drift på 20-30%.
”Konsensus i forskarvärled” – nja det skulle jag nog inte påstå. Så mycket vet du nog om forskarvärlden och hur den fungerar, du är ju en del av den själv.
5. Försämring av ersättningar är en del i arbetslinjen, inget speciellt med det.
6. Den beräkningen tar inte hänsyn till de extra skatter som vi som arbetar måste betala. I arbetsgiv.avgifterna ingår allmän löneavgift som är en ren statlig skatt på ca 10% av bruttolönen. Det trodde jag du visste om.
http://www.dn.se/debatt/pensionarer-beskattas-inte-hardare-an-lontagare

 Jag noterar slutligen att du inte lyckades visa att jag hade fel.