onsdag 21 mars 2018

Apropå rasism

Läser kommentarer på Facebook hos Victoria Kawesa.

En kvinna (Sara) ställer en fråga om rasism mot vita och får svar:

Sara: "När min dotter måste sitta på bussen till skolan och höra hur svenska tjejer är horor, ser du det då på samma sätt som det du själv upplever? Du vet, hatbrott kommer inte bara ifrån ett håll, utan drabbar alla lika hårt."
...
Victoria Kawesa : Jag har varit det där barnet, så jag vet.
...
Sara : Mm, då bör du förstå att det som sagt inte bara drabbar mörkhyade. Där vi bor, jag och min dotter, är vi en minoritet.
...
Ali Amal Är man rasist för att man kallar svenska tjejer för horor??
...
Sara: Är man inte det? Tycker du att det är ok?
...
Victoria Kawesa : Sara, du saknar tydligen empati och en intersektionell analys av vithet och rasism.