onsdag 21 mars 2018

Om religiösa friskolor

Fick en intressant fråga.
 "Sverige har t.ex skrivit på Europakonventionen som enligt vissa tolkningar betyder att Sverige måste ha religiösa friskolor. Är det då odemokratiskt att förbjuda religiösa friskolor?"

Mitt svar :
Konventioner är inte i sig lagligt bindande. Jag skulle tro att de flesta länder bryter mot och gör avsteg mot flera av de konventioner de skrivit på.

Skulle det vara en grundläggande demokratisk rättighet att få driva en religiös friskola. Jag skulle svara absolut nej om vi först talar om en offentligt finansierad verksamhet. Staten är sekulär
, den ska inte gynna religion ekonomiskt.

Att driva en religiös skola innebär med nödvändighet att man har bias mot en specifik religion, vi har religionsfrihet i landet och det inkluderar rätten till frihet från religion för alla inklusive små uppväxande barn som inte ännu har kapacitet att välja själva.

Så nej till varje form av offentlig finansiering/bidrag från det offentliga.

Då återstår frågan om det skulle vara en demokratisk rättighet för föräldrar att påtvinga sina barn att gå i en till 100% privat finansierad religiös friskola (eller tillåta t.ex hemskolning).

Jag säger även här ett absolut nej. 

Varje barn som växer upp bör ha sin rätt att själv fatta beslut om vilken religiös uppfattning det ska bilda sig- Av den anledningen anser jag att föräldrar inte heller bör ha rätt att påtvinga sina barn en religion .

Så jag skulle säga att religiösa friskolor utgör ett brott mot grundläggande demokratiska rättigheter för i det här fallet de barn som växer upp och sätts i dem